Baterie sodowo-jonowe

0 Comments

 Pozycje w tabeli A: UN 3551 AKUMULATORY SODOWO-JONOWE i UN 3552 AKUMULATORY

SODOWE-JONOWE AKUMULATORY JONOWE ZAWARTE W SPRZĘCIE lub PAKOWANE Z URZĄDZENIEM

Akumulatory o tych nymerach muszą spełniać normy podane w  Podręczniku badań i kryteriów.

Przewóz tych akumulatorów określa Porozumienie Wielostronne M 354, którego Polska nie podpisała.

Oto jego brzemienie (za unece.org):

(1) W drodze odstępstwa od przepisów 3.2.1 ADR (Tabela A, Wykaz towarów niebezpiecznych), akumulatory sodowo-jonowe, w tym ogniwa sodowo-jonowe, mogą być przewożone jako AKUMULATORY SODOWO-JONOWE UN 3551 z elektrolitem organicznym lub UN 3552 AKUMULATORY SODOWE-JONOWE AKUMULATORY JONOWE ZAWARTE W SPRZĘCIE lub PAKOWANE Z URZĄDZENIEM, z elektrolitem organicznym, na warunkach określonych w niniejszej Porozumieniu Wielostronnym, pod warunkiem, że spełnione są odpowiednie wymagania konstrukcyjne i testowe określone w niniejszej Porozumieniu Wielostronnym.

(2) Ogniwa i baterie, ogniwa i baterie zawarte w sprzęcie lub ogniwa i baterie wypełnione sprzętem zawierającym jon sodu, stanowiące układ elektrochemiczny nadający się do wielokrotnego ładowania, w którym zarówno elektroda dodatnia, jak i ujemna są związkami interkalacyjnymi lub wstawkowymi, zbudowane bez metalicznego sodu ( lub stop sodu) w którejkolwiek elektrodzie i zawierający organiczny, niewodny związek jako elektrolit, należy przypisać do UN 3551 lub 3552, odpowiednio. NOTATKA: Interkalowany sód występuje w postaci jonowej lub quasi-atomowej w siatce materiału elektrody. Mogą być objęte tymi pozycjami, jeżeli spełniają następujące wymagania:

(a) Każde ogniwo lub akumulator jest typu spełniającego wymagania odpowiednich badań Podręcznika badań i kryteriów (S/SG/AC.10/11/Rev.8), Część III, podsekcja 38.3;

(b) Każde ogniwo i akumulator są wyposażone w zabezpieczające urządzenie odpowietrzające lub są zaprojektowane tak, aby zapobiegać gwałtownemu rozerwaniu w warunkach zwykle spotykanych podczas przewozu;

(c) Każde ogniwo i akumulator są wyposażone w skuteczne środki zapobiegające zewnętrznym zwarciom;

(d) Każdy akumulator zawierający ogniwa lub szereg ogniw połączonych równolegle jest wyposażony w skuteczne środki, niezbędne do zapobiegania niebezpiecznemu przepływowi prądu wstecznego (np. diody, bezpieczniki itp.);(e) Ogniwa i akumulatory będą produkowane w ramach programu zarządzania jakością zgodnie z 2.2.9.1.7 (e) (i) do (ix);

(f) Producenci i kolejni dystrybutorzy ogniw lub akumulatorów udostępniają podsumowanie testu określone w Podręczniku badań i kryteriów, część III, podsekcja 38.3, pkt 38.3.5.Przetłumaczone: angielski – polski – www.onlinedoctranslator.com

(3) BATERIE SODOWO-JONOWE i Ogniwa Sodowo-JONOWE Z ELEKTROLITEM ORGANICZNYM lub AKUMULATORY Sodowo-JONOWE i Ogniwa Sodowo-JONOWE Z ELEKTROLITEM ORGANICZNYM ZAWARTE W SPRZĘCIE lub OPAKOWANE Z URZĄDZENIEM, uważa się za artykuły klasy 9, kod klasyfikacyjny M4; stosowany kod ograniczeń tunelu to „E”.

(4) Zastosowanie mają przepisy szczególne 188, 230, 310, 348, 376, 377, 384 i 667 zawarte w 3.3.1 ADR, w których zamiast „litowo-jonowy” czyta się „jon sodu”.

(5) Oznakowanie zgodnie z 5.2.2 należy wykonać przy użyciu etykiety dla towarów niebezpiecznych zgodnej ze wzorem 9A. Jeżeli stosuje się przepis szczególny 188, opakowania powinny być opatrzone znakiem baterii litowej zgodnie z rysunkiem 5.2.1.9.2 ADR. Dopuszczalne jest także oznakowanie bez podawania numeru UN.

(6) Instrukcje pakowania P903, P908, P909, P910, P911, LP903, LP904, LP905 i LP906 w4.1.4.1 ADR stosuje się, jon sodu” zamiast „jon litu”.

(7) Nadawca wpisuje do dokumentu przewozowego: „PRZEWÓZ ZGODNIE Z UMOWĄ WIELOSTRONNĄ M 354”.

(8) Należy przestrzegać wszystkich pozostałych odpowiednich przepisów ADR.

(9) Ogniwa i akumulatory sodowo-jonowe oraz ogniwa i akumulatory sodowo-jonowe znajdujące się w sprzęcie lub zapakowane wraz ze sprzętem w postaci przygotowanej i oferowanej do przewozu nie podlegają innym przepisom ADR, jeżeli spełniają następujące postanowienia:

(a) Ogniwo lub akumulator uległ zwarciu w taki sposób, że ogniwo lub akumulator nie zawiera energii elektrycznej. Zwarcie ogniwa/akumulatora jest łatwe do sprawdzenia (np. szyna zbiorcza między zaciskami);

(b) Każde ogniwo lub akumulator spełnia postanowienia ust. (2) (a), (b), (d), (e) i (f);

(c) Każda sztuka przesyłki jest oznakowana zgodnie z 5.2.1.9 ADR;

(d)Z wyjątkiem przypadków, gdy w sprzęcie zainstalowano ogniwa lub akumulatory, każde opakowanie powinno przejść próbę upadku z wysokości 1,2 m w dowolnej orientacji bez uszkodzenia ogniw lub akumulatorów w nim zawartych, bez przemieszczania się zawartości w taki sposób, aby umożliwić połączenie akumulatora (lub ogniwa do komórki) kontakt i bez uwalniania zawartości;

(e) Ogniwa i akumulatory zainstalowane w sprzęcie należy chronić przed uszkodzeniem. Jeżeli akumulatory są instalowane w urządzeniu, urządzenie powinno być zapakowane w mocne opakowania zewnętrzne, wykonane z odpowiedniego materiału, o odpowiedniej wytrzymałości i konstrukcji w stosunku do pojemności opakowania i jego przeznaczenia, chyba że sprzęt, w którym jest zamontowany, zapewnia akumulatorowi równoważną ochronę zawarte;

(f) Każde ogniwo, także jeżeli jest częścią akumulatora, może zawierać wyłącznie towary niebezpieczne przewożone zgodnie z przepisami działu 3.4 i w ilości nieprzekraczającej ilości określonej w kolumnie (7a) tabeli A w dziale 3.2 ;

(g) Podczas przewozu na pokładzie powinien znajdować się dokument towarzyszący zawierający następujące informacje: „PRZEWÓZ ZGODNIE Z UMOWĄ WIELOSTRONNĄ M 354 (9)”.

(10) Niniejsza Umowa obowiązuje do dnia 30 czerwca 2025 r. w odniesieniu do przewozu na terytoriach Umawiających się Stron ADR będących sygnatariuszami niniejszej Umowy. Jeżeli zostanie ona odwołana przed tą datą przez jednego z sygnatariuszy, pozostanie ona ważna do wyżej wymienionej daty jedynie w przypadku przewozu na terytoriach tych Umawiających się Stron ADR, które są sygnatariuszami niniejszej Umowy, które jej nie odwołały.

Dodaj komentarz